Hvorfor relationer er geniale til at lede og implementere forandringer

Relationer er genialt selskab

– og hvorfor du bør give dem opmærksomhed

Relationer har vi alle. De følger os livet igennem. Her er budskabet, at de har et enormt potentiale til at gøre et kæmpe stykke arbejde for os, når vi vil gøre en forskel.

Tænk lige over det.

Noget vi alle har, kan gøre en forskel for dig og andre. Genialt, og det er ikke raketvidenskab.

Er relationer for alle, spørger du?

Ja da! Du indgår i dem, om du vil det eller ej. Hvorfor ikke give dem opmærksomhed og bruge dem aktivt. De kan ikke stå alene. Det er klart. Der skal mere til.

Du får her tre historier, der beretter, hvordan du kan bruge relationer og dermed dig som middel til at lede og forandre. For nogen skal det tillæres, for andre er det helt naturligt at skabe relationer, når de vil ændre noget.

Giv relationer opmærksomhed • Mettes historie

Jeg blev så glad, da Mette i en individuel rådgivningssamtale med mig fortæller, at hun har mærket en forandring i hendes daglige arbejde.

Mettes opgave er vagtplanlægning.  Alle kender derfor Mette. Hun er blevet budbringeren af de dårlige nyheder (læs sygemeldinger fra kollegaer). Tonen blandt kollegaerne er temmelig grim for at sige det lige ud. Det påvirker samarbejdet.

Jeg bræger altid op om betydningen af relationer. Det har jeg også gjort til Mette, og det er sunket ind. Mette fortæller, at hun i stedet for at kaste beskeder ind ad døren og drøne videre, nu taler med kollegaerne. Det har virket. De er nu medspillere i stedet for modspillere.

Opmærksomhed: Et skift i Mettes bevidsthed gjorde, at hun brugte relationerne aktivt til at få et bedre samarbejde.

Giv relationer opmærksomhed • Liselottes historie

Liselotte var initiativtager til crowdfunding projektet ”Red Anholts kyst”. Hun har en naturlighed omkring det at skabe relationer. Det ikke noget hun har lært i en masterclass. Det er ren intuition.

Mange har skældt hende ud for ikke at gå mere til biddet og trække tingene i langdrag. Stærkt har hun holdt fast i, at redningen af Anholts kyst er et fælles projekt for Anholt og fastlandet alias kommunen. Der er ingen grund til at dele op i dem og os. Det har vist sig at virke. Med den indstilling og tålmodighed har hun etableret et velfungerende samarbejde med kommunen. Alle spiller på samme hold.

Opmærksomhed: Liselotte har en forhandlingsteknik, der er baseret på ordentlighed og rimelighed. Hun har ikke stået stejlt på alle hendes ønsker, men har været villig til også at give i relationen. Samtidig har hun brugt tid på så at sige at finde hinanden.

Giv relationer opmærksomhed • Claus historie

I en samtale med Claus, toplederen i en stor virksomhed, kan jeg ikke dy mig. Jeg taler om relationers betydning for forandringsprocesser. Han reagerer ved at fortælle om en oplevelse, hvor han udenfor arbejdspladsen støder på en af sine medarbejdere. Hun kender tydeligvis ham og begynder at tale med ham.

Han har ingen agning om, hvem hun er og bliver beklemt. Med i omegnen af 3000 medarbejdere kender han ligesom ikke alle. Det er netop hans pointe. Hvordan skal han have personlige relationer til alle sine medarbejdere. Fair nok. Det er jeg enig i, at han hverken kan eller skal.

Opmærksomhed: Mit budskab til ham var, at han leder og implementerer gennem andre. Jo flere relationer du opbygger desto større chance for reel forandring. Vi lytter og følger dem, vi har en relation til.

Fremfor at se øjeblikket som akavet, kan du se det som en kærkommen lejlighed til at skabe en relation. Samtalerne bliver mere behagelige – også de uplanlagte og uden for kontekst.

Nu har han en ”ambassadør” i den medarbejder. For naturligvis havde de en fin samtale. Han er et klogt og godt menneske. Næste gang han lancerer en forandring i organisationen, er sandsynligheden for, at hun lytter større, fordi han har skabt en relation til hende. Samtidig er der mulighed for, at hun vil sprede budskabet til andre. Derved kommer han tættere på organisationen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.